
ITM Cãlãraşi a efectuat în perioada 01-31.05.2025, controale în vederea combaterii muncii nedeclarate şi pentru respectarea prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă şi a securităţii şi sănătăţii în muncă.
În domeniul relaţiilor de muncă, s-au efectuat 68 de controale din care 67 au fost pe muncă nedeclarată. În acest context, au fost sancţionați 9 angajatori și au fost aplicate amenzi în valoare de 13000 de lei. În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, s-au efectuat 31 controale, au fost depistate 33 deficiențe, în urma cărora au fost sancţionaţi 3 angajatori și au fost aplicate amenzi în valoare de 8000 de lei. Pentru neconformităţile constatate au fost dispuse măsuri cu termene precise de rezolvare.
Acţiunile de control au fost efectuate în diferite domenii de activitate: construcții, agricultură, comerț, fabricarea biscuiților și pișcoturilor, fabricarea pâinii, prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie, activități specializate de curațenie, alte activități referitoare la sănătatea umană, fabricarea de construcții metalice și parti componente ale structurilor metalice, servicii de administrație publica generală, transporturi terestre pentru călători, hoteluri și alte facilitați de cazare similar, lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat, restaurante, coafura și alte activități de înfrumusețare, activități de contabilitate și audit financiar, consultantă în domeniul fiscal, activități ale agenților și broker-ilor de asigurări, întretinerea și repararea autovehiculelor, activități ale cluburilor sportive, captarea, tratarea și distribuția apei, tăierea, fasonarea și finisarea pietrei, producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate, recuperarea materialelor reciclabile sortate, acvacultura în ape dulci, etc.
Printre neconformităţile constatate enumerăm:
-angajatorul nu a completat dosarele de personal ale salariaților cu acte de identificare, stare civilă şi studii, certificate de calificare, acte referitoare cu privire la modificarea, suspendarea şi încetarea activității, orice alte documente care certifică legalitatea şi corectitudinea completării în registru, inclusiv cererile pentru solicitarea efectuării zilelor de concediu de odihnă;
– la contractele individuale de muncă nu au fost completate și anexate fișele de post pentru fiecare salariat cu atribuțiile postului;
-nu a evidenţiaț corect în statele de plată, suma aferentă sporului pentru orele desfășurate pe timpul nopții;
-nu a respectat prevederile art.115 din Legea nr. 53/2003 republicată cu modificările şi completările ulterioare – Codul Muncii cu privire la respectarea duratei zilnice a timpului de muncă.
-nu a întocmit programarea concediilor de odihnă aferente anului 2024, rămase neefectuate;
-nu face dovada achitării drepturilor salariale;
-nu a respecta prevederile art. 119 din Legea nr. 53/2003 rep., modif., în sensul de a tine evidenta conform timpului efectiv lucrat de fiecare salariat (ex: să evidențieze, după caz, munca prestata în zile de sâmbătă/duminică/sărbătoare legală, muncă suplimentară), având în vedere specificul activității și programul de funcționare al punctului de lucru;
-nu a avut în vedere, ca la emiterea deciziilor de încetare, sub sancţiunea nulităţii absolute, acestea să conţină precizări cu privire la termenul în care decizia poate fi contestată în instanţa judecătorească ;
-nu face dovada comunicării adeverinţelor de vechime și a extrasului din revisal, pentru salariații care au încetat activitatea;
-nu a respectat prevederile art. 97 alin.1 şi art. 98 din Legea nr. 367/2022 cu privire la procedura de iniţiere a negocierii colective la nivel de unitate a contractului colectiv de muncă;
-nu face dovada compensării în bani a concediului de odihnă neefectuat în cursul anului pentru toți salariații care au încetat activitatea;
-nu a respectat acordarea repausului săptămânal (timpul de odihnă) de 48 ore consecutive, în cazul salariaților care prestează activitate în zile de sâmbătă/duminică;
-unitatea nu a achiziționat kit-uri noi pentru trusele medicale de prim ajutor;
-nu erau marcate şi întreţinute căile de acces şi de circulaţie, care să permită evacuarea în caz de pericol imminent;
-conducerea unității nu a luat măsuri ca, în jurul utilajului să nu mai fie amplasate obiecte care nu au legătură cu funcționarea acestuia și nu s-a asigurat că să nu existe riscuri pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor care utilizează utilajul respecți;
-nu a revizuit și nu a adus la cunoștința lucrătorilor instrucțiunile proprii de sănătate și securitate în muncă cu privire la anumite echipamente de muncă (ex: masa automată de îmbuteliere sifon, mașina de saturație sifon);
-conducerea unității nu s-a asigurat ca toți lucrătorii să poarte echipament individual de protecție (EIP) stabilit și acordat la nivelul societății, țînând cont de riscurile mari de accidentare;
-nu a controlat cunoașterea și aplicarea de către toți lucrătorii a măsurilor prevăzute în Planul de Prevenire și Protecție;
-nu a asigurat efectuarea controlului psihologic periodic pentru lucrătorul care îndeplinea și funcția de conducător auto transport persoane, totodată nu a revizuit și completat instrucțiunile proprii de sănătate și securitate în muncă pentru șoferi;
-la tabloul electric nu exista covor electroizolant;
-nu a asigurat ușile de la gurile de descărcare a carburanților contra intervenției persoanelor neautorizate.
Be the first to comment